СВЕТСКИ ДАН БЕЗ ДУВАНА – 31. МАЈ 2020. ГОДИНЕ

„Заштита младих од манипулација дуванске индустрије и спречавање употребе дувана и никотина међу младима”- слоган је Светског дана без дувана 2020. године.
Светска здравствена организација је ове године покренула глобалну кампању поводом обележавања Светског дана без дувана са циљем оснаживања младих и укључивања у борбу против тактика дуванских и других индустрија које имају за циљ привлачење нових генерација корисника дувана и никотина.
Циљеви ове глобалне кампање су:
• Разоткривање митова и маркетиншких и других тактика усмерених на младе, укључујући увођење нових производа атрактивних карактеристика као што су разне ароме;
• Едуковање младих о тактикама и начинима дуванске и повезаних индустрија за привлачење садашњих и будућих генерације да користе дуван и никотинске производе.
• Оснаживање „инфлуенсера” тј. утицајних појединаца на различитим местима укључујући друштвене мреже, како би они допринели заштити младих и подстакли их да се укључе у разоткривање и борбу против тактика највећих дуванских индустрија.
Тактике за привлачење нових корисника дуванских и никотинских производа:
• Употреба укуса који су привлачни младима у дуванским и никотинским производима, попут укуса трешања, жвакаћих гума и бомбона, што доприноси потцењивању здравствених ризика повезаних са употребом ових производа и подстиче младе да почну да их користе;
Атрактивни и модерно дизајнирани производи (нпр. производи у облику УСБ-а или слаткиша);
Промоција производа указивањем на њихову мању штетност у поређењу са конвенционалним цигаретама, у одсуству објективних научних доказа који потврђују ове тврдње;
Спонзорства славних и утицајних личности и брендирање спонзорисаних догађаја и такмичења на којима се промовишу дувански и никотински производи;
Маркетинг на продајним местима укључујући постављање дуванских/никотинских производа на места видљива деци, а у близини слаткиша, грицкалица или газираних пића, као и давањем премија продавцима како би се осигурало да се њихови производи приказују на начин да их уочи што више младих особа;
Продаја цигарета на комад и других дуванских и никотинских производа (на пример у близини школа),што чини да дувански и никотински производи буду доступнији и приступачнији школској деци;
Индиректни маркетинг дуванских производа у филмовима, ТВ емисијама и онлајн-стриминг садржајима;
Аутомати за продају дувана на местима која посећују млади, са атрактивним рекламама, чиме се у многим земљама заобилазе прописи којима се регулише рекламирање и продаја дуванских производа малолетним лицима;
Покретање судских спорова намењених слабљењу мера контроле дувана, укључујући сликовна упозорења на паклицама цигарета, излагање производа на местима продаје и ограничавање доступности дуванских и никотинских производа деци (на пример забрана продаје и рекламирања дуванских производа у близини школа).
***слике преузете са сајта izjz-nis@org.rs