СВЕТСКИ ДАН ОСТЕОПОРОЗЕ У ДОМУ ЗДРАВЉА НИШ – ЗА ЗДРАВЕ КОСТИ НЕОПХОДНА ЈЕ ФИЗИЧКА АКТИВНОСТ

Службa за физикалну медицину и рехабилитацију Дома здравља Ниш, поводом обележавања Светског дана остеопорозе, дана 20.10.2021. године у периоду од 08:00 до 11:00 часова организоваће акцију у централном холу Дома здравља Ниш. Тим лекар-специјалиста физикалне медицине и рехабилитације и физиотерапеутски техничар свим заинтересованим особама пружаће савете о могућностима превенције остеопорозе уз поделу промотивног материјала.

Светски дан борбе против остеопорозе обележава се широм света 20. октобра. Према проценама, у Србији од остеопорозе болује око 400.000 људи, углавном жена. Ово обољење се махом јавља после педесете године живота као последица смањења коштане масе и поремећаја грађе костију, због чега кости постају крте и подложне преломима.

Остеопороза је болест убрзаног губитка коштаног ткива која се најчешће јавља код жена у постменопаузи, али и код мушкараца. Остеопороза је смањење густине костију, тј. коштане масе, па и сама реч указује на порозну структуру костију или шупљикаве кости.

За здравље костију најважније је да буду правилно формиране још у детињству и младости. Коштана маса се нормално ствара током детињства све до 25. године живота, не мења се следећих десет година, а од 35. се нормално губи 0,3% до 0,5% коштане масе годишње. Калцијум је главни минерал костију који се уграђује у коштано ткиво и повећава му густину. Под дејством витамина Д повећава се усвајање калцијума у цревима и уградња у кости. Зато се бебама и деци одавно даје рибље уље, а данас капи витамина Д да се спречи недостатак истог и настанак рахитиса (слабих костију).

Да би се калцијум апсорбовао из црева, потребан је витамин Д, а да би се задржао у костима потребан је естроген код жена и тестостерон код мушкараца. Естроген код жена одређује количину коштане масе, чува калцијум у костима, а како његов ниво опада у менопаузи, кости губе своју тврдоћу. Слично је и код мушкараца. Тестостерон чува калцијум, а када ниво хормона почне да пада, почиње андропауза и повећава се ризик за настанак остеопорозе.

 

Избалансирана исхрана са одговарајућим уносом калцијума и физичка активност веома су важне за изградњу и очување чврстих костију. Добри извори калцијума у храни су млеко, полумасни јогурт, сир, броколи, сок од наранџе и други производи. У терапији остеопорозе примењују се лекови који спречавају даљи губитак коштане масе. Да би се створило довољно витамина Д у организму, потребно је довољно сунчања и потребни су здрави бубрези, а у данашње време препоручљиво је узимање витамина и суплемената, наравно, уз неприкосновени савет лекара.