ПОДРШКА ПСИХОМОТОРНОМ РАЗВОЈУ ДЕЦЕ

У просторијама Развојног саветовалишта, Службе за здравствену заштиту деце и школске деце Дома здравља Ниш, 22.06.2019. године у периоду од 11:00-13:00 часова одржаће се радионица на тему „Подршка психомоторном развоју деце”.

Које препоруке би дали родитељима у циљу постицања психомоторног развоја деце?

Деца најбоље уче кроз активности које их интересују, игру, као и кроз дневне рутинске активности. Стимулација је адекватна тј. примерена развојном нивоу детета, када оно показује напредак и када исказује трајан интерес за њу.

Прва година живота

Хранити дете мајчиним млеком - поред исхране, стимулација укуса, додира, мириса, вида, слуха.. Носите, мазите, грлите, љубите, шапућите нежности, певушите - исказујете љубав. Омогућити детету да хвата материјале и предмете различите текстуре, глатко- храпаво, меко -тврдо, суво- мокро, топло- хладно, различите тежине, и да манипулише њима.

Развија координацију око – рука- Подстицати дете да да прати предмете у кретању: хоризонтално (кретати играчке у видном пољу детета од једног до другог краја- стимулација вида са два месеца); вертикално (испред детета испуштати предмете да падају и дати му предметеда их испушта - прати предмет који пада са 6 месеци), кружно (прати кретање авиона од папира..), који се приближавају и одањавају (гурнути лоптицу да се котрља ка детету и од детета - 5 месеци; кретање аутомобила на улици...)

Различите изворе звукова (звекет кључева, звоњење телефона, одређена музика, шушкање папира..), посебно оне који детету пријају, пуштати из различитих праваца и удаљености - стимулација слуха- одређује правац одакле долази звук (способно са 5 месеци)  Дати детету играчке и предмете који производе звук. Дозволити да прати различите звуке из окружења и подстицати га на репродукцију. Приказивати играчке у лику животиња и имитирати звуке које ове животиње испуштају.

Дозволити детету да удара разне предмете један о други: коцку о коцку, удара у бубњић - осети вибрације.

Покажите и заједно са дететом миришите материје које имају пријатан (цвеће, воће, припремљена храна..) , и непријатан мирис (покварено јаје, бајата риба..) уз невербални и вербални коментар.

Омогућити детету да додирује играчке и које нису непосредно у његовом видном пољу.

Повезивати изглед хране са њеним укусом и мирисом.

Дозволити детету да пали и гаси светло.

Подстицати дете да повезује видне слушне и тактилне дражи (звечке, звучне играчке...).

Друга година живота

Пустите га да трчкара и хода уз и низ степенице.

Играјте се заједно са лоптом.

Подстичите ваше дете да прави вертикалне и хоризонталне низове коцкица (куле и возиће)

Омогућите му да уочи разлику велико-мало, стави три коцке или цилиндра једно у друго

Омогућите му да разликује облике предмета (кружне, троугласте, квадратне) и боје, да их везује за предмете

Гледајте заједно са вашим дететом, причајте и описујте слике у књизи.

Дајте детету могућност да изабере између две књиге. Читајте детету сваки дан. Тражите од детета да показује ствари о којима читате. 

Гестове детета опишите речима.

Играјте се са вашим дететом стваки дан игре које оно воли.

Трећа година живота

Проводите доста времена у природи са дететом уз шетњу, трчање, скакање, прескакање, пењање уз брдо, низ брдо, клизање.

Омогућите му да вози трицикл

Током шетњи подучавајте дете горе-доле, мало- велико (лишће, цвеће, дрвеће, зграде..)

Одредите место у кући где ће дете моћи активно да истражује.

Дајте му прибор за писање (оловку, фломастер ..) да црта и прецртава..

Укључите се у дечју игру

Дајете им на важности и дете се осећа вољеним.

Четврта година живота

Проводите доста времена у природи са дететом уз шетњу, трчање, скакање, прескакање, пењање по брдима, уз дрво, клизање 

Пустите га да вози трицикл/бицикл.

Дајте му лопту да се игра са њом сам или у друштву

Читајте књиге, певајте песмице и играјте се ритмичких игара сваки дан.

Читајте заједно и и причајте о прочитаним причама и сликама. Тражите од детета да преприча део приче. 

Тражите да прича о томе како је провео дан, о пријатељима и догађајима.

Пета година живота

Пустите га да током игре трчи уз и низ степенице, скаче на обе и на једној нози

Укључите дете у неку драмско музичку радионицу - да упозна инструменте, слуша, пева омиљене песмице , игра музичке игре, учи да слуша. Деца развијају креативност, способност вербалног изражавања, изражајног читања, развој позитивних емоција, изражавање покретом

Дозволите да се игра са песком, моделује пластелин, глину, 

Омогућите му време и простор да исприча приче, игра се са гињол луткама.

Омогућите му да се служи прибором за писање да црта, прецртава, боји, допуњава, доцртава..

Дајте могућност детету да упознаје различите нијансе боја и да их именује.

Почевши од периода новорођенчета, где углавном доминира спонтана механичка активност, почиње моторни развој деце и дете полако учи и усавршава способности које ће му бити неопходне за нормалан живот. Деца узраста од две до три године почињу да развијају основне покрете, као што су трчање, хватање, скакање, да би са навршеном четвртом годином почела полако да учествују у дечијим играма као што су прескакање конопца, вожња бицикла, плес, а нешто касније почињу да се баве и спортским активностима.

Поједине болести, односно проблематика везана за стање костију и мишића, знатно отежавају свакодневне животне активности, а самим тим и директно утичу на сам квалитет живота деце. Према неким ауторима, више од 6% свих посета деце лекару условљено је болом који се јавио повредом локомоторног система, а према другим, скоро једну трећину здравствених проблема код деце чине проблеми везани за стање коштано-мишићног система. Сама природа болести је таква да се одликује великом моторичком хендикепираношћу, па деца обично дуго остају везана за постељу.

Квалитет живота, као један мултидимензионални ентитет, обухвата више сфера живота – физичку способност за обављање нормалних животних активности, емоционалну и социјалну компоненту, присуство или недостатак бола.