Да ли сте задовољни услугама у објектима наше установе?

ПОБЕДИТЕ ПРОЛЕЋНИ УМОР

Уместо да прве пролећне дане дочекамо пуни ентузијазма и енергије – коначно је готова зима и можемо поново да уживамо у сунцу, шетњи, природи – многи се осећају безвољно, лако се умарају, тешко концентришу, имају сталну потреба за сном... Укратко, стигао их је пролећни умор, појава која данас мучи скоро сваког другог човека. Погађа подједнако и старе и младе, а каквог ће бити интензитета, највише зависи од начина исхране који смо упражњавали током зиме и колико смо били активни. 
Током зиме организам се исцрпи. Уноси се тешка храна, оброци су обично сиромашни витаминима, без обзира на то што нам је у том периоду доступно воће и поврће из стакленика. Мањак витамина настаје и због тога што је наша кожа скривена тешком и дугом зимском одећом и није изложена светлости и сунчевим зрацима. Све то слаби отпорност организма који, после дуге зиме посустаје.

Узроци

  • исцрпљеност организма после дуге зиме
  • пад крвног притиска
  • бујање хормона
  • мањак серотонина, “хормона среће” и мала депресија
  • недостатак витамина, посебно витамина Ц

Пад притиска

Није само недостатак витамина узрок пролећном умору. Први сунчеви зраци и висока температура доводе до ширења крвних судова и пада притиска. Самим тим мозак, али и остали органи слабије су снабдевени крвљу. Појачана активност свих нас током лепих дана захтева бољу прокрвљеност, а то организам не добија. То је још један од разлога због чега наше тело реагује умором. Посебно лоше реагује организам старијих особа, који после исцрпљујуће зиме није у стању да се избори и с наглим падом притиска. Ујутро се зато обично буде уморнији него кад су легли, нису у стању да обављају ни основне дневне обавезе.
Пролеће је за нашу старију популацију посебно опасно јер су честе осцилације температуре и атмосферског притиска. Лепо сунчано време доводи до наглог пада крвног притиска, да би са захлађењем притисак нагло скочио. Овако нагле промене могу да доведу до шлога. Због тога је пролеће најтежи период за срчане болеснике.

Мањак хормона среће

С доласком пролећа долази и до буђења жлезда са унутрашњим лучењем, организам се “припрема за акцију”. Све то захтева много већу енергију и нормалан крвни притисак да би организам могао да издржи. Дакле, пролећни умор је физиолошка последица дисбаланса између хормона који се појачано стварају због промене годишњег доба.
Лекари кажу да је за општу тромост коју сви мање или више осећамо крив и мањак серотонина у нашем организму. Овај “хормон среће” се током зиме појачано троши из депоа, тако да долазак пролећа организам дочекује с мањком серотонина. Тромост и безвољност коју осећамо у овом периоду последица је благе депресије која се јавља због мањка серотонина.
Пролећни умор, према речима лекара, није медицински значајан, али отежава свакодневни живот. Због тога га не треба занемаривати, али ни претеривати у лекарским претрагама како бисмо установили због чега се лоше осећамо.

Витамини

Наравно, не треба се препустити да проблем прође сам од себе. Мора се на неки начин организму помоћи, пре свега уношењем што више витамина и минерала у организам. Стручњаци тврде да нема потребе за суплементацијом којекаквим препаратима из апотека.
Треба јести што више свежег воћа и поврћа, како би се задовољила потреба за витаминима и минералима. Препоручује се, пре свега, спанаћ, зелена салата, ротквице, шаргарепа, кељ, броколи… Овим поврћем преплављене су зелене пијаце. Наравно, треба бити умерен у јелу и избегавати тешку храну.
Осим здраве исхране саветују се и свакодневне шетње у природи. За организам је добро да буде изложен светлости, али то не значи да време треба проводити на сунцу. Шетње по парковима, шуми у ово време добро дођу. Онима који раде и не могу себи да приуште свакодневну физичку активност, саветује се да пут до посла, или пак један део, уместо да иду градским превозом, прошетају. Организам ће нам бити захвалан.
Наравно, не дозволите да ваша деца у слободно време и даље седе испред ТВ или компјутера. Филмове и игрице нека замене лоптом, вожњом бицикла, ролера.
У организму се током зиме, због неправилне исхране, гомилају разни токсини и у ово време наше се тело чисти од њих. У детоксикацији највише помаже уношење велике количине течности и витамина Ц. Најбоље је пити обичну воду или у њу додати цеђени сок од лимуна и поморанџе.

Помозите себи

  • једите што више свежег воћа и поврћа (спанаћ, шаргарепа, зелена салата, ротквица, броколи)
  • проводите што више времена у шетњи по природи
  • пијте што више течности (најбоља обична вода)