Да ли сте задовољни услугама у објектима наше установе?

ПУШЕЊЕ У ТРУДНОЋИ

Како пушење у трудноћи утиче на бебу?
Дим цигарете садржи преко 4000 хемикалија, садрже цијанид, олово и чак 60 састојака који изазивају рак. Када пушите у трудноћи, токсини из дувана доспевају у крвоток, који је бебин једини извор кисеоника и хранљивих материја.
Мањак кисеоника који беба добија може да има велики утицај на бебин раст и развој. Пушење током трудноће удвостручује шансу да се беба роди пре времена или са мањом телесном тежином.
Превремено рођена беба најчешће је тешка између 1600 и 1900 грама, а неке бебе имају знатно мању тежину. Кожа јој је провидна, могу да се виде артерије и вене, а полне карактеристке обично нису у потпуности развијене. Најчешће недељама, а неке бебе и месецима остају у болници у инкубатору.

Шта да урадим да моја лоша навика не утиче на бебу?

Што пре оставите ружну навику то боље за бебу. Идеално би било да се са пушењем престане пре зачећа. Лакше ћете затруднети. Нећете се борити са остављањем цигарета током трудноће када би требало да размишљате о разним другим стварима, као што су здрава исхрана, вежбање, и припреме за порођај.
Али уколико још увек пушите, а сазнате да сте трудни, одмах почните да размишљате и уколико можете одмах и прекините са пушењем. Уколико престанете да пушите до 14 недеље трудноће, врло је вероватно да ћете родити здраво дете.
Пушење пар цигарета на дан је сигурније него пушење целе пакле цигарета, али није ни велика разлика у штетности. Тело пушача је посебно осетљиво на прву дозу никотина коју дневно унесемо, самим тим једна или две цигарете ће знатно скупити крвне судове.
Пушење може да изазове да беба престане да расте и да се развија, међутим када престанете да пушите беба ће почети да добија довољну количину кисеоника да може нормално да се развија. Већ на следећем ултразвуку би могао да се виде помак у величини бебе.
Иако сте свесни да је пушење штетно, најчешће је тешко да се одрекнете те навике.
Остављање пушења може да изазове различите емотивне реакције, уколико имате проблем са остављањем цигарета консултујте се са вашим лекаром за савет како да оставите пушење, или посетите неко саветовалиште, потражите подршку од вашег партнера јер веома је битно да вас партнер подржи у вашој одлуци.

Које је право решење да оставим пушење?

  • Моментално остављање пушења

Како функционише: Једноставно баците све цигарете и не запалите више ниједну.
Сигурност: Нема доказа да стрес остављања цигарета може да нашкоди беби. Можете осећати слабу вртоглавицу првих пар недеља, али то неће штетити ни вама ни беби.
Уколико сте активни пушач и нагло престанете са пушењем могу се појавити симптоми као што су раздражљивост, депресија, анксиозност, тешкоће са концентрацијом и узнемиреност, такође се у првих пар недеља јавља огромна жеља за цигаретом.

  • Постепено престајање са пушењем

Како функционише: Постепено смањујете број цигарета које попушите док тотално не престанете да пушите.
Сигурност: Овај метод је потпуно сигуран – уколико престанете довољно брзо. Уколико престанете да пушите пре 14 недеље трудноће, пушење неће нашкодити вашој бебу. Али, уколико и даље наставите да пушите, па и уколико је то једна до две цигарете на дан, може доћи до престанка раста бебе и до многих других компликација.

На који начин се успешно оставља пушење?
Планирајте унапред
Остављање цигарета није нимало лако. Морате унапред испланирати све ваше поступке за све изазове који могу да се десе. Најуспешнија остављања су била планирањем датума престајања са пушењем и објављивања пријатељима, родбини, колегама. Једном када успоставите време када ћете престати, почињете да размишљате о томе како оставити. Размишљаје о томе која метода би била најбезболнија за вас, али и најсигурнија да оставите пушење.
Који год начин да одаберете морате да размишљате од жељи за пушењем. Та жеља траје пар минута. Пронађите начин да скренете мисли у тренутку када имате жељу да запалите цигарету.

Тражите подршку од ваших најближих и људи око вас
Остављање цигарета је много лакше када имате подршку. Потражите савет од пријатеља, уколико знате некога ко је бивши пушач питајте га за савет како је оставио пушење, уколико ваш супруг, родбина, пријатељи пуше у истој просторији замолите их да не пуше пред вама. То важи не само за време одвикавања, него и за време трудноће, а поготово када родите бебу.

Причајте са вашим лекаром
Без обзира за коју методу се определите требало би да попричате са лекаром да бисте лакше оставили пушење. Консултујте се око тога да ли смете да користите неке друге методе као што су фластери, таблете, спреј, жваке. Никако не користите никаква помоћна средства без консултације са лекаром!

Стално подсећајте себе да остављате пушење
Уколико се не осећате довољно мотивисано да оставите пушење, имате проблема са одупирањем прве жеље да запалите цигарету. Пушачи морају да имају добар разлог за остављање пушења. Читајте што више књига које се баве трудноћом, едукујте се читајући разна искуства мајки које су биле у истој ситуацији. Не одустајте!!!
Имате план, имате мотивацију, партнер, родбина, пријатељи вам пружају подршку. Сада је све на вама. Уколико издржите да не запалите цигарету две недеље, жеља за никотином ће временом полако да нестане.
Уколико паднете у искушење цео процес се понавља и поново ћете пролазити кроз исти процес одвикавања. Уколико поново запалите немојте одустајати од поновног покушаја да оставите пушење. Уколико сте одлучили да оставите цигарете, а ипак сте запалили једну цигару, то још не значи да сте изгубили битку, наставите даље и не одустајте.
Велики број пушача оставља пушење по пар пута док дефинитивно не остави. Покушајте да не пушите недељу дана и самим тим знајте да ваша беба није била изложена токсинима, осетићете разлику уколико поново запалите цигарету.
Уколико вам ништа друго не помаже…
Уколико вам ваше здравље и здравље детета није довојна мотивација, можда ћете се предомислити ако израчунате шта све можете да купите за своју бебу за те паре које би током трудноће потрошили на цигарете.
Просечна жена пуши паклицу цигарета на дан. За девет месеци се испуши око 270 паклица цигара. За те паре које би дали за цигарете могуће је купити скоро целу беби опрему, додуше најјефтинију варијанту: кереветац, душек, постељину, колица, носиљку, ћебе, комоду и кадицу.
А уколико је и тата пушач и одлучи се да да најбољу могућу подршку својој жени, сигурно ћете моћи од уштеђеног новца да купите целу беби опрему са оделцима, пеленама, кремицама итд. И то квалитетнију израду. Вашој беби ипак ће бити најлепши поклон дом без никотинског дима.

Да ли су “лигхт” цигарете сигурније у трудноћи?
Тиме што лигхт цигарете имају мање катрана и никотина не значи да су мање штетне, оне су исто штетне као и цигарете са већом количином никотина. Када особа пуши слабије цигарете она аутоматски прилагођава технику пушења.
Махинално повлаче већу количину дима и чешће увлаче дим, као и притискањем филтера појачава јачину дима, и тиме добија потпунији дозу карбон моноксида, катрана, и све остале отрове које штете здрављу и утичу на трудноћу.
Тиме што прелазите на слабије цигарете нисте решили проблем штетности. Једини начин да сачувате здравље вас и ваше бебе је да престанете да пушите, и то што пре то боље.

Колико стварно треба времена да би се одвикли од навике пушења?
Неки пушачи константно престају и поново почињу да пуше, и то прераста у дугорочан процес остављања пушења. Али труднице пушачи имају већу мотивацију да престану да пуше – односно мотивацију да прекину круг покушавања.
Потребно је да прође доста времена да би се стварно одвикли од навике пушења. Оног момента када ваше тело осети недостатак никотина – углавном после три дана – осећај полако нестаје.
Осећаћете се нервозно, уморно и нерасположено око две до три недеље након остављања пушења. Уколико сте били веома активни пушач тај период одвикавања неће дуже трајати, али ће бити интрензивнији осећај.
Месецима после остављања пушења ваше тело прихвата живот без никотина, али ваше мисли и даље могу бити усмерене на жељу за цигаретом.
Зависност од цигарета је толико велика да један број жена када се беба роди одмах наставља са пушењем. Чак и после дужег времена без цигарета неке особе и даље себе сматрају за пушача. Тако да ћете знати да сте дефинитивно оставилиу пушење када себе будете сматрали за непушача.
Што пре преузмете контролу над жељом да запалите и мотивацијом да оставите пушење то ћете брже и престати.

Колико додатних килограма ћу добити када престанем да пушим?
Генерално правило да пушачи могу да очекују да ће добити око 5 кг када престану да пуше. Делом зато што у моментима када би запалили цигарету компензују је са калоричном храном, а делом зато што никотим убрзава метаболизам. Међутим не постоје тачни подаци о томе колико остављање пушења утиче на добијање на тежини. Неки се угоје више, неки не добију ни килограм.
Уколико добијете превише килограма обратите се вашем лекару. Можда морате више да вежбате и да се крећете бар десет минута дневно, да идете у дужу шетњу.
Грицкалице са пуно калорија нису решење за замену када имате потребу за цигаретом, покушајте са их замените са целером, шаргарепом или неким свежим поврћем или воћем. Попијте чашу воде када осећате потребу за дуваном – помаже.

Трудна сам. Шта да урадим да и мој партнер престане да пуши?
Пасивно пушење штети и трудници и беби. Удисање велике количине дима пасивно, може да буде опасније него активно пушење, из разлога што када пасивно удишете дим он не пролази кроз филтер.
Уколико жена жели да престане да пуши, а њен партнер пуши и осети се на дуван, то може негативно да утиче на одлуку о остављању пушења.
Некада је теже да партнер остави пушење него ви сами. Веома је битно да знате да ли ваш партнер стварно жели да остави пушење. Слободно га питајте: “Да ли стварно желиш да престанеш, и да ли си спреман?”.
Уколико партнер није спреман да остави пушење немојте га форсирати, али му поставите пар услова. Прво је потребно да му објасните како је пасивно пушење штетно за вас и вашу бебу и замолите га да пуши напољу или у другој просторији. После неког времена пушења напољу врло је могуће да ће променити своју одлуку.
Такође, веома је битно да свима који вам дођу у посету исто тако нагласите да је битно да не пуше у просторији, а уколико идете код неког у посету ко је пушач објасните му да сте трудни и замолите га да не пали цигарету у вашем присуству. Исто тако урадите и на послу или другим местима где проводите време.
Уколико ваш партнер одлучи да престане да пуши, пружите му потпуну подршку. Подржите га у томе да постави датум за остављање. Осмислите план како ћете заменити жељу за цигаретом, које ћете методе користити за остављање.

Уколико не могу да престанем да пушим у трудноћи, да ли постоји начин да мање штети беби?
Уколико сте трудни и пушач постоји само један начин да заштитите вашу бебу – пушите мање. Иако једна или две цигарете дневно могу да изазову ризик од превременог порођаја, или неке друге компликације, али пар цигарета дневно су свакако мање штетне него цела пакла цигарета.
Уколико сте већ одлучили да престанете немојте да останете на две цигарете дневно, покушајте да потпуно престанете. Да би заиста заштитили вашу бебу требало би да број цигарета сведете на нулу. Није важно колико пута сте покушавали да оставите цигарете раније, важно је да и даље покушавате.
Уколико наставите да пушите током трудноће, обавезно то реците вашем лекару, да би могао да се фокусира на развој и раст бебе. Доктор такође може да вам помогне да потпуно оставите цигарете.
Напомена: Истраживања су показала да жене које пуше током трудноће имају недостатак неколико хранљивих материја – ту спадају бета каротен, витамин Б6, витамин Б12 и витамин Ц.

Шта ако поново почнем да пушим после порођаја?
Уколико сте током трудноће издржали и нисте пушили, те тако чували здравље вашег дететета, немојте се вратити старој лошој навици. Опасност по здравље детета није прошла са порођајем.
Треба да знате да пушење, па чак и пасивно, утиче на смањење квалитета мајчиног млека, тако ће ваша беба добијати мање храњивих материја него што би требало. А пошто би ваша беба требало првих шест месеци да се храни искључиво вашим млеком, то заиста није занемарљива чињеница.
Уколико није могуће да се одрекнете овог порока, никако немојте пушити у просторији где вам је беба.
Пасивно пушење код малог детета може да повећа ризик од синдрома изненадне смрти одојчета, обољења дисајних путева (прехлада, грип, бронхитис, астма) као и инфекције ува за време прве године живота. Исто тако повећава ризик од оштећења функције плућа и смањење плућног капацитета. Деца пушача су чешће болесна и њихове болести трају дуже.
Најгоре је што деца пушача најчешће и сами постану пушачи. Зато прекид пушења не само да штити ваше здравље и здравље ваше бебе, него ће смањити шансу да ваше дете касније постане пушач.
Извор: Астма.рс