ЗИМА ДОНОСИ ПРОМЕНУ РАСПОЛОЖЕЊА

Метеоропатија - болест савременог доба

Због честе промене времена велики број људи се жали на висок крвни притисак, отежано дисање, севање у костима, болове на зараслим ранама и преломима, али и на приметну промену расположења, кажу лекари.

Појава зимске депресије је све учесталија, а најбољи лек за њу је свакодневно излагање дневној светлости, макар на сат времена у периоду од 11 до 15 сати, саветују психијатри.

Ако ових дана имате необјашњиве главобоље, болове у мишићима или зглобовима, ако сте уморни или раздражљиви и све то доводите у везу са протеклих пар седмица када сте због празника и весеља себе исфорсирали више него што можете, можда бисте могли да размислите и о томе не спадате ли у све бројнију популацију метеоропата - оних који на овакав начин реагују на промене временских прилика.

Променљиво време и те како може да отежава живот и свакодневно функционисање, али уз мало труда са овим проблемом се може успешно изаћи на крај. Да бисте свој организам учинили прилагодљивијим на временске прилике, лекари саветују да што више боравите на отвореном и да се, уколико вам здравствено стање дозвољава, бавите неким спортом. Уносите бар два литра течности дневно, избегавајте алкохол и масна јела, исхрану базирајте на воћу и поврћу и храни богатој витаминима и минералима. Иако неки стручњаци сматрају да су за метеоропатске реакције главни кривци електромагнетни таласи, лекари кажу да на нагле промене тепературе, влажности ваздуха, атмосферског протиска и брзине ветра не бисмо тако реаговали да није све више стресних ситуација којима смо изложени.

- Стрес слаби имунолошку одбрану тако да изненадне промене температуре изазивају физичку слабост која нема стварне органске узроке - кажу лекари.

Центар Светске здравствене организације описао је просечног метеоропату као жену која има повишен крвни притисак иако води рачуна о свом здрављу, која тешко контролише осећања и не воли зиму. Преосетљивост на временске прилике показујуе свака пета особа од 20 година, свака трећа од 40 и свака друга после 60 година старости. Статистике показују и то да су две трећине метеоропата жене.

Неповољне климатске услове најтеже подносе особе које пате од хроничних болести срца и крвних судова, дисајних органа, астме, реуме и артритиса и код њих се основне тегобе погоршавају. Међутим, све је више оних који се током касних јесењих и зимских месеци жале на промену расположења које им представља и озбиљан проблем у дневним активностима. Да се заиста нешто дешава и са нашим менталним здрављем под утицајем промене времена, потврђују и психијатри који су таква стања дефинисали као сезонски афективни поремећај или зимску депресију.

Овај поремећај расположења јавља се код особа са нормалним менталним функционисањем и испољава се кроз различите симптоме.
- Карактеристичне су ташкоће у јутарњем устајању, јутарња мучнина, преједање, осећај слабости, тешкоће у концентрацији и избегавање социјалних контаката. Хладноћа, веће температурне осцилације у току дана и све мање сунчеве светлости доводе до тога да се велики број људи осећа поспано и нерасположено. Депресивни симптоми могу да се јаве при промени временских прилика, посебно зими, и код деце и адолесцената - кажу у нишком Заводу за заштиту менталног здравља.
Психијатри ипак кажу да сезонски поремећај, односно зимска депресија није тежак поремећај и код највећег броја људи не захтева терапију медикаментима.
- Све што је потребно је да затражите подршку породице и пријатеља и да уложите напор да свој свакодневни живот учините квалитетнијим. Зимска депресија личи се терапијом излагања светлости. Најефикасније је свакодневно излагање дневној светлости од 20 минута до пола сата у периоду од 11 до 15 сати. Уз излагање дневној светлости од користи могу да буду и мале промене животних навика, као што су физичка активност, размишљање о лепим стварима, правилна исхрана и дружење са породицом и пријатељима - препоручују психијатри.

Савети за борбу против зимске депресије

- Избегавајте колико је могуће сваки већи напор или стрес, обавезно одвојте време за опуштање и одмор, чак и када сте на послу.
- Водите рачуна да сте наспавани и немојте касно да лежете, против несанице и унутрашњег немира идеалан је чај од камилице и валеријане.
- Ако вас мучи главобоља, лезите у замраченој просторији и одморите у тишини, може вам помоћи масажа уљем од мајорана или нане.
- Што више идите пешице. Ако не можете да се бавите неким спортом уведите праксу да сваког јутра радите гимнастику и не користите лифт.
- Туширајте се наизменично топлом и хладном водом и неколико пута на дан.
- Да бисте "разбистрили главу" на марамицу капните неколико капи лавандиног уља и удишите.
- Уколико сте у прилици идите у сауну. Научници су открили да најмање проблема са променом времена имају особе које редовно одлазе у сауну, јер се крвни судови тако "уче" да правовремено реагују на температурне промене.

(Извор: Народне новине)