Да ли сте задовољни услугама у објектима наше установе?

ОСНОВНИ ПРИНЦИПИ ПРАВИЛНЕ ИСХРАНЕ – ПИРАМИДА ПРАВИЛНЕ ИСХРАНЕ

Правилна исхрана подразумева свакодневан избалансиран унос свих врста намирница подељен у више оброка током дана (доручак, ручак, вечера и две ужине). На тај начин се телу обезбеђује сталан прилив оптималне мешавине свих хранљивих материја неопходних за добро здравље.
За боље сналажење и ради лакшег доношења одлуке које ћемо намирнице користити и у ком међусобном односу, стручњаци су осмислили пирамиду исхране.

Зашто пирамида правилне исхране? Пирамида правилне исхране је илустрација разноврсности и пропорција врста намирница и помаже у селекцији намирница у правилној исхрани. Пирамида као водич за правилну исхрану намењена је здравим особама, а не особама са посебним потребама у исхрани из било ког разлога. Важно је напоменути да је у планирању исхране најважнији индивидуални приступ. Избор намирница зависи од узраста, пола, здравственог стања, годишњег доба односно климатских прилика, врсте, интензитета и учесталости физичке активности, професионалних активности. Много је важнија биолошка од калоријске вредности намирница. Дакле не треба размишљати само колико калорија има у чаши воћног сока, већ и то да ли је у питању свеже исцеђен сок од воћа или је то чаша вештачки обојеног и заслађеног газираног пића. Свакодневни јеловник треба да буде разноврстан.

Кључне речи за правилну исхрану су 3-5-7.

3 означава умерено-разноврсно-довољно.

Порука умерено је на пирамиди правилне исхране приказана сужавањем трака које представљају различите групе намирница од базе ка врху пиамиде, сугеришући ограничење уноса засићених и транс масти, уз коришћење посних врста меса, млека и производа, као и ограничење уноса шећера и заслађивача.

Порука разноврсно приказана је дугиним бојама у смислу неопходности свакодневне употребе свих врста намирница.
Порука довољно означена је различитом ширином трака што одражава разлике у смислу квантитативне заступљености појединих врста намирница у току дана.
Порука о неопходности физичке активности приказана је симболично корачањем уз степенице наглашавајући на тај начин значај свакодневне умерене физичке активности (препоручује се минимум 30 минута шетње).

5 означава 5 група намирница:
 1 – хлеб, цереалије, тестенина, пиринач;
 2– поврће без легуминоза;
 3– воће;
 4– млеко и млечни производи;
 5– месо, риба, јаја, прерађевине

7= означава 7 правила за оптималну исхрану:
1. Јести разноврсну храну
2. Одржавати пожељну ТМ
3. Бирати храну са смањеним садржајем масти
4. Јести што више житарица, поврћа и воћа
5. Умерена количина шећера
6. Умерено солити храну
7. Умерено уносити алкохол ако се уопште уноси

12 степеника до правилне исхране:

1. Разноврсна исхрана
2. Житарице треба да су заступљене у неколико оброка дневно
3. Јести разноврсно воће и поврће, сезонско, свеже, неколико пута дневно (бар 400 г дневно)
4. Одржавати ТМ у препорученим оквирима (БМИ) уз редовну, умерену, правилно