Да ли сте задовољни услугама у објектима наше установе?

ЈО-ЈО ЕФЕКAТ

После исцрпљујуће дијете, гладовања и одрицања, може се десити да се изгубљени килограми веома брзо врате. То је феномен назван ЈО-ЈО ефекат. Последица је лоше спроведене дијете. Aко је дијета била изизетно ригорозна килограми ће се брзо вратити.

Зашто настаје ЈО-ЈО ефекат?

Организам се брани од драстичне дијете успорењем базалног метаболизма. То је енергија потребна за рад унутрашњих органа. Успоставља се режим трошења много мање енергије па се споро мршави. Такође, долази и до смањења мишићне масе, јер се енергија потребна за рад унутрашњих органа мање користи из масних наслага, а више из мишића. Смањена мишићна маса мање троше енергију, па је то још један разлог за спорије мршављење. Дијетом смо желели да изгубимо масне наслаге, а добили смо спорији губитак масних наслага, губитак мишићне масе и што је најгоре, после престанка држања дијете, килограми се веома брзо врате.

Aко се веома брзо изгуби 10 - 15 килограма телесне тежине, базални метаболизам ће се успорити за 30%. Последица је све спорији и тежи губитак килограма. Када се настави са уносом хране као пре дијете следиће убрзани пораст телесне тежине.

ЈО-ЈО ефекат нам је остао у генима од наших предака. Захваљујући њему наши преци су преживљавали од улова до улова. У периоду гладовања до следећег улова организам је максимално штедео резерве. Кад би дошли до хране резерве су се нагло пуниле. У каменом добу то је омогућавало преживљавање. У данашње време то је узрок многих неуспешних дијета.

Како избећи ЈО-ЈО ефекат?

Што се драстичније смањи калоријски унос спорије ће се мршавити. Зато треба бити стрпљив и реалан. Жене не смеју да уносе мање од 1000кцал дневно, а мушкарци 1200кцал. Сасвим је довољно да се недељно губи 1 - 2кг.

Храну поделити у пет оброка. Већина гојазних људи греши и има само два оброка дневно. Обично доручкују у време предвиђено за ручак. Због тога је метаболизам успоренији. Aко се иста количина хране подели на 5 оброка метаболизам ће бити знатно бржи и виже ће се мршавити.

Само дијета без појачане физичке активности нема ефекта. Потребно је појачати енергетску потрошњу. Почети са рекреацијом. Шетња, трчање, вожња бицикла и ролера ће са једне стране повећати потрошњу енергије, а са друге стране повећати мишићну масу. У фази мировања ће повећана мишићна маса да троши више енергије од масних наслага. Значи неће се “лепити сало”. Када се стекне навика за вежбање онда ће се и после дијете лакше одржати жељена тежина.