Да ли сте задовољни услугама у објектима наше установе?

Сунчаница и други здравствени проблеми изазвани врућином

По врућем, сунчаном времену многи љуви више времена проводе на улици. Међутим, комбинација топлоте и високе влажноси ваздуха може бити опасна по здравље, нарочито старијих и деце, као и особа које раде на отвореном. Дан или два са високом температуром по правилу нису проблем за здраве људе. Ипак ако врућина потраје може да се јавље исцрпљеност, сунчаница, па чак и топлотни удар.

Човеков организам се од врућине брани појачаним знојењем, ширењем крвних судова коже и убрзаним срчаним радом. Aко је боравак на висикој тмператури дужи, а при томе не уносимо довољно течности може доћи до губитка течности, соли и других електролита што може довести до топлотне исцрпљености.

На топлотну исцрпљеност су остљивије старије особе, особе са повишеним крвним притиском и особе које су физички активне на високој температури. Тегобе се моги јавити одмах, али и неколико дана након боравка на јако високој температури. Прво се јавља жеђ, умор, слабост, вртоглавица, главобоља, мучнина и помућен вид. Aко се ове тегобе занемаре може се јавити повраћање, мишићни грчеви, а човек постаје апатичан или пада у несвести. Кожа му је бледа, влажна, орошена хладним знојем, температура тела је нормална или само мало повишена, пулс убрзан, а дисање плиће.

Особе које су под повећаним ризиком од топлотне исцрпљености треба да избегавају дужи боравак на сунцу. Деца и старије особе не би требали да бораве на сунцу у делу дана када је њихова сенка краћа од њихове висине. Избегавати већу физичку активност по врућини. Aко се осети неки од симптома који указује на развијање топлотне исцрпљености попити пуно течности, воду и безалкохолне напитке. Некима по врућини примамљиво делује хладно пиво. Међутим, оно као и друга алкохолна пића отежава терморегулацију. Затим се треба истуширати и потражити климатизовану просторију.

При дужем боравку на сунцу може доћи до сунчанице. Посебно су јој склона деца и ћелаве особе, нарочито ако су без качкета или шешира. Особа погођена сунчаницом осећа мучнину, вртоглавицу, често главобољу. Aко се након тога не склони са сунца, што се најчешће дешава тинејџерима, губи свест. Код мале деце родитељи сунчаницу препознају по томе што дете клоне, док већа деца и одрасли могу бити узнемирени. Руке и ноге су топле, кожа је орошена знојем. Телесна температура је нормална или мало повишена. Некада се код сунчанице тегобе осете тек касније када особа више није на сунцу. Тегобе су сличне, али блаже и дуже трају. Особа је врућа, зајапурена иако више није на сунцу. Осећа се лоше, као да ће да се разболи, има главобољу, мучнину и поспана је.

Особама које обављају тежак физички посао по јако врућем времену могу се јавити топлотни грчеви. То се може десити особама на годишњем одмору које се нису аклиматизовале, а почеле су интензивно да се баве спортом. Због велике врућине и интензивног рада особа се обилно зноји, чиме губи минералне соли. Због тога се јављају болни грчеви мишића руку, ногу или трбуха. Aко у таквој ситуацији осетите бол у мишићима потребно је одмах да прекине посао или бављење спортом, да седнете у хладовину, да пијете воду, воћне сокове и минералну воду. Потребан вам је одмор од неколико сати.

Најтежи здравствени проблем који се може јавити под утицајем велике летње врућине је топлотни удар. Код њега организам престаје да се зноји и губи могућност регулације температуре. Температура тела расе и за десетак минута може доспети до 40 степени. Пре тога особа погођена топлотним ударом обично осећа мучнину, вртоглавицу, главобољу, срце јој ради убрзано. Aко се не склони са сунца и не предузме ништа да се расхлади, може да се онесвести, а у најтежим случајевима може доћи до смрти. Топлотни удар некада може да настане нагло без упозоравајућих тегоба.

Кожа особе погођене топлотним ударом је црвена, топла и сува, јер нема знојења. Телесна температура је висока, а човек је без свести. Ко се нађе у његовој близини мора одмах да позове хитну помоћ, да га пренесе у хлад и полива хладном водом. Тасхлађивање се врши све док температура не падне испод 38 степени.

Избегавате већу физичку активност у најтоплијем делу дана, јер ће вам она донети више зла него користи. Куповину обавите у ранијим јутарњим сатима. Просторије у којима боравите треба да буду добро проветрене. То урадите што раније, отворите прозоре и расхладите стан. Након тога спустите ролетне. Не ослањајте се само на клима уређај.

Носите лагану одећу и обућу, светле боје од природних материјала, најбоље од памука. Таква одећа одбија топлоту и добро "дише". Најбоље да је комотна-лепршава. Деци стављајте шеширић кад год излазите напоље, не возите их у загрејаним колима и не остављајте их у паркираним. Качкет треба да носе све особе које имају мало косе, без обзира да ли су ћелаве или је коса кратка.

Да би се избегао прекомерни губитак течности знојењем (дехидратација организма) потребно је да уносите више течности, укључујући и минералну воду, јер садржи електролите. Пијте воду пре изласка напоље, са собом понесите флашицу воде и пијуцкајте по мало не чекајући да ожедните. Након повратка у кућу попијте неки сок или воду. Под посебном опасношћу да изгубе доста соли су срчани болесници који су на несланој дијети или користе диуретике. Њима је најлакше да надокнаде електролите повећаним уносом воћа и поврћа.