Да ли сте задовољни услугама у објектима наше установе?

СВАКО ДЕТЕ МОЖЕ ДА НАУЧИ ДА СПАВА

Проблем спавања код мале деце је врло чест
Дете нам се буди ноћу – шта да учинимо? Ово је горући проблем многих родитеља.

Поремећен дечји сан узрок је стреса родитеља
Мајке “добрих спавача” углавном се осећају мирно и уравнотежено, док су мајке “лоших спавача” напете и исцрпљене.

Лоши спавачи” нису проблематична деца
Деца су мале личности, способне да уче. Свака здрава шестомесечна беба може да преспава ноћ. Ако то још не чини, може да научи.. И то врло брзо.

Шестомесечне бебе могу да разликују дан од ноћи
У доби од 6 месеци схватају разлику између дана и ноћи. Њихов је образац спавања устаљен и протиче врло слично ономе у одраслих. Оне сада могу да спавају 11 сати “у комаду”, а ноћни им оброк више није потребан.

Ноћно буђење је нормална појава
Спавање није једнолично стање. У току ноћи више пута се измењују дубоко спавање и сањање. Након сваког раздобља сањања, дете се накратко пробуди, што је потпуно нормално.

Неке навике успављивања могу да изазову проблеме спавања
Бројна деца након буђења више не могу заспати сама. Плачући, у правилу, зову родитеље. Та деца нису болесна, она су итекако способна да уче. Она су досад научила да је успављивање повезано са одређеним навикама, и то не само дању, него и увече и преко ноћи. Осим тога, научила су како ће да натерају родитеље да им помогну да устрају у тим навикама.

Ко зна сам заспати, зна и преспавати ноћ
Деца која редовно усну у свом креветићу, врло ретко имају проблеме са спавањем. И она се у току ноћи више пута буде, али она не зависе од помоћи својих родитеља, него сама поново утону у сан.

За децу до 6. месеца вреди :
Већ након првих недеља живота можете да уведете касни вечерњи оброк. Пре одласка на спавање дете обавезно пробудите и пустите да се наједе. Време до следећег оброка постепено продужавајте.
Ако вам беба дању много плаче, очито је да јој је потребан устаљени дневни ритам. Одустаните од нервозних покушаја смиривања. С времена на време дајте шансу детету да се смири само!

Од 6. месеца надаље вреди :
Устаљено је време детету најбоља помоћ при успављивању, на шта ће се најлакше навићи ако га сваки пут у његов креветац ставите будног.
До краја прве године деци је потребно једно преподневно и једно послеподневно спавање, док би најдуже будна требало да буду увече пре одласка на спавање.

За све узрасте вреди :
Прво се заједно играмо, а затим уснем сам. Складан вечерњи ритуал, прилагођен дететовом узрасту олакшаће успављивање и продубити везу између детета и родитеља.
Спавање у кревету са родитељима препоручује се само изузетно.

Непожељне навике успављивања могу изазвати проблеме спавања
Бројну децу редовно успављују дудом, на рукама, у родитељском кревету, на грудима или бочицом. Све те навике успављивања могу довести до проблема спавања, зато што онемогућавају детету да научи да се успава само.

Научити заспати само, према плану рада
Ставите га будног и самог у његов креветац. Ако заплаче, одлазите к њему према тачно утврђеном временском плану, како се не би уплашило. Али не дајте му оно што жели, тј. немојте да награђујете његово плакање, па ће убрзо престати да плаче. Заспати сам претворило се у навику успављивања. И што је најважније: тако је и преко ноћи. Ваша беба више не мора да вас буди.

Отворена и затворена врата : ваше дете се учи на сопственом понашању
Ако ваше дете пре спавања не жели да остане у свом кревету, него устаје и излази из собе, примените методу “отворених и затворених врата”. Дете својим понашањем одређује шта ће се десити. Ако остане у свом кревету, врата ће остати отворена. Ако устане, врата ће се накратко затворити.

Нека се деца у сну понашају чудно
Један до четири сата пошто усне, ваше се дете једанпут или двапут непотпуно буди из фазе дубоког спавања. Нека деца у овом стању остају дуже време. То се може приметити по њиховом неуобичајном понашању: она “сну” говоре и мирно ходају, а може доћи и до напада ноћног страха са вриштањем и ударањем око себе.

Неуобичајно понашање у сну најчешће није разлог за забринутост
Код деце млађе од 6 година ове промене, по правилу, нису знак психичког поремећаја, него урођени проблем сазревања. Немојте да будите дете, само га посматрајте! Ако се опире, пустите га на миру и следећег дана га ништа не испитујте. Побрините се за устаљени дневни ритам с довољно сна. Будите уверени да ће се проблем решити сам од себе.

Детету са ноћном мором потребна је ваша утеха
Ноћне море и страхове лако је разликовати од ноћне панике. За разлику од ноћне панике, вашем детету након ружног сна потребна је утеха и потврда да сте овде, да га штитите и бринете о његовој сигурности. Избегавајте у току ноћи са дететом да расправљате о страховима и сновима. Узроке покушајте да пронађете у току дана.

Ударање главом и љуљање
То су заиста неуобичајна, али не и болесна понашања. Треба само стрпљиво да причекате док та специфичност сама од себе нестане.

Дневни умор и ноћно хркање
Неуобичајан умор преко дана и редовно хркање са дужим паузама дисања у току ноћи могу бити симптом апноичних напада. Обратите се свом изабраном педијатру, најчешће су узрок увећани крајници и увећан трећи крајник.

Болови
Болови често онемогућавају детету да преспава ноћ. Прво треба да покушате да пронађете узрок бола. Ницање зуба је углавном погрешно објашњење.

Деца ометена у психомоторном развоју
Ова деца имају често сметње спавања. Ако оне нису непосредно узроковане болешћу, вреди да покушате да спроведете описани програм спавања прилагођен дететовим специфичностима.

Лекови
У третману сметњи спавања здраве деце лековима нема места.


Annette Kast-Zahn, Hartmut Morgenroth – Jedes Kind kann schlafen lernen